мнение

Чи можна купувати виборця гречкою?

20 февраля 2019
1000
Поделиться:

По совісті – ні! По закону – роздача під час виборів кілограмових пакетів гречки з портретом кандидата досі не є кримінально караним злочином.

Я навіть, признаюся, трохи здивувався як багато, виявляється, соціально і політично активних людей про це не знає.

Та це справді так!

Стаття 160 Кримінального кодексу України передбачає різні покарання за прийняття виборцем чи надання виборцю пропозиції, обіцянки або одержання виборцем, для себе чи третьої особи неправомірної вигоди. Частині третя цієї статті погрожує аж чотирма роками в’язниці за «здійснення передвиборної агітації… шляхом надання підприємствам, установам, організаціям неправомірної вигоди або надання безоплатно товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення найменування, символіки, прапора політичної партії, вартість яких не перевищує розміру, встановленого законодавством), робіт, послуг…»…

Проте законодавець тут же зазначає, що «У цій статті під неправомірною вигодою слід розуміти кошти чи інше майно, переваги, пільги, послуги або нематеріальні активи, вартість яких перевищує три відсотки розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, які пропонують, обіцяють, надають чи одержують без законних на те підстав».

Нагадаю, що станом на 01 січня 2019 року прожитковий мінімум для працездатних осіб встановлено у сумі 1921 гривня. 3% від неї – це 57 гривень 63 копійки. Кіло гречки у ближчому магазині сьогодні коштує 20-30 гривень.

Таким чином, згідно чинного Кримінального кодексу України, якщо на пакеті гречки є візуальні зображення нашого кандидата, партії, яка його висунула, його символіки тощо, і цей пакет коштує не більше, ніж 57 грн. 63 коп., то такий товар може бути предметом агітації.

Чи треба пояснювати, що кримінальне покарання за вигоду, отриману у вигляді товарів чи послуг на меншу суму не матиме судових перспектив?

Але ситуація не настільки сумна. Бо є, як мінімум, дві причини для оптимізму.
Перша – норми Закону України «Про вибори Президента України», які суворо засуджують та забороняють роздачу будь-яких товарів під час виборчої кампанії. Зокрема Ч.6 ст. 64 зазначеного Закону забороняє «проводити передвиборну агітацію, що супроводжується наданням виборцям грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерей. Така передвиборна агітація або надання виборцям грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерей, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати чи не голосувати за певного кандидата або згадуванням його імені, вважається підкупом виборців, зазначеним у п.1 ч.3 цього Закону».

Норма п.1 ч.3 ст.56, до якої нас відсилають, надає право Центральній виборчій комісії оголосити попередження кандидату на пост Президента України та партії, яка його висунула, у разі «встановлення судом у порядку, встановленому законом, факту підкупу виборців або членів виборчих комісій кандидатом на пост Президента України, його довіреною особою, посадовою особою партії, яка висунула кандидата, а також на прохання кандидата або за дорученням кандидата або партії, яка його висунула, - іншою особою».

Знову - сумно. Бо факт підкупу виборців прямо пов'язаний з неправомірною вигодою, а про це ми вже говорили раніше і дійшли висновку, що з притягненням до відповідальності – там складно.

Але читаймо далі. Наступний – другий пункт тієї ж ч.3 ст.56 ЗУ «Про вибори президента» передбачає, що ЦВК може оголосити попередження кандидату також у разі «встановлення судом у порядку, встановленому законом, факту надання під час виборчого процесу виборцям або членам виборчих комісій грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, робіт, послуг, цінних паперів, кредитів, лотерей, інших матеріальних цінностей організацією, засновником, власником або членом керівного органу якої є кандидат на пост Президента України, посадова особа партії, яка висунула кандидата».

Тобто за встановлення самого факту роздачі товарів - вже реальна санкція. І хоча попередження не тягнуть за собою юридичних наслідків для кандидата, проте їх політична та іміджеві функція – очевидна.

Друга причина для оптимізму – законопроект №8270, поданий до Верховної Ради ще у квітні минулого року, але досі не проголосований. Цим проектом, зокрема, передбачено внесення змін до Кримінального кодексу, згідно яких поняття «неправомірна вигода» включатиме продукти харчування та спиртні напої, незалежно від їх вартості. У нас є сподівання, що Верховна Рада знайде сили та волю їх проголосувати ближчим часом.

Думаю це, а ще готовність національної поліції України ретельно перевірити будь-які ознаки підкупу виборців, стримує потенційних шахраюватих політичних ділків.

Пам’ятайте, що повідомити про злочин підкупу виборців ви можете до найближчого відділення поліції, за номером 102, або на гарячу лінію МВС за телефоном 044 254 97 56 (з 8.00 до 20.00, а з 1 березня до 23 квітня - цілодобово).

Не продайте і не дайте іншим продати свою частинку майбутнього нашої країни!

Любіть Україну! І все буде добре!

1052922_359462507515809_870229073_o.jpg
Іван ВАРЧЕНКО

Если вы заметили орфографическую ошибку в тексте, выделите ее мышью и нажмите Ctrl+Enter

загрузка...

загрузка...

Сегодня
больше новостей
Загрузка...
delta = Array ( [1] => 0.0011999607086182 [2] => 0.060297012329102 )